Black Oceans, part 199

This is a post in the ongoing project to translate Czarne Oceany from Polish to Norwegian.

Hunt i distraksjon gnit bart med toppen av hånda.
– Mhm, men denne prosessen blir raskere, der er mer og mer av dise galninger, bøyde linjen slår taket – hvorfor?
– Jeg har et par hypoteser – Schatzu trukket skulderene. – Mest sannsynligvis stadig, ubryttet psykomemetisk stråling av Nefelere sakte forandrer menneskes mentalitet i generell, bøyer det til den nefelske, og de følgende psykomemer har det enklere å adaptere. Det skjer selvfølgelig i stor skala, statistisk, med en metode helt evolusjonær. Derfor grafen ser ut, som den ser ut.
– Akkurat denne: hvorfor ser den ut, som den ser ut? La oss si, at du har bevisst korrelasjonen – men hvorfra kom denne i det hele tatt?
– Du ber meg om den umulige, herr Hunt – fniset Schatzu. – Hvorfor kunne jeg forklare genesen av de enkelte egenskaper av de nefelske psykomemer, for eksempel indusering av autodestrukterende aktiviteter i tider av koniunksjoner av deres soler? Kanskje det har noen tilkobling til deres biologi, måte de reproduserer seg? Og kanskje nettopp med deres vaner? Vi også om angitte tider feirer Jul hvert år. Men disse er bare desperate analogier, blinde gjettelser på grunn av enelementske gruppe av eksempler.
– Jul? – Hunt krøllet øyebri. – Tenker du, at dette er en manifestasjon av deres… religion?
– Jeg vet ikke, hva det er manifestasjonen av! – irriterte seg Schatzu. – Vi, menneskehet, selv også stråler gjennom sinnerommet med vår kultur, fysiologi, vitenskap, formen av sivilisasjonen – våre selv. Disse nefelere kunne i denne tiden bli helt menneskelig.
– Jeg tviler – knurret Hunt, gniende bart nervøs. – Jeg påminner deg, hav du sa til meg: at jeg må ikke anta ufrivillighet av påvirkning. Det synes mye mer sannsynlig til meg, at de er bevisst av eksistensen av sinnerommet og monader og de kom til avtale med deres neuromonader og at alle dette er gjerninger planlagte og gjennomtenkte. Dette er ikke stråling, herr Schatzu. Dette er nefelske neuromonader.
– Planlagte, sier du – Ronald ristet hodet. – Gjennomtenkt. Hva derfor er deres plan? Hva slags mål kunne de ha i lignende gjerninger?
– Ser du ikke? – Hunt lo spottelig. Han stod opp fra skriveborden, åpnet kontorets vinduer (på deres glass fortsatt spillet de fargelige simulasjoner av Ronald) og vinket med hånden på nattens Ny York. – Vi ble overfalt av invasjonen!

~ by angrydrake on 22/08/2014.

Leave a Reply

 
