Black Oceans, part 125

This is a post in the ongoing project to translate Czarne Oceany from Polish to Norwegian.

Så mye ting forandrer seg, tenkte Hunt, velgende på bordens senspad sin bestilling; så mye – uten pause, raskere og raskere, og det er enda hardere å forstå dem, hvis det er mulig i det hele tatt, fordi noen av dem er grunnelig uforståelig, det er ingen å forstå i formen av atramentflekken kastet på lerret. Og jeg selv husker denne Manhattan: tilfeldelig samling av menhirer av betong og metall…
Fra hvor denne gammel melankoli? Han så over kanionen på mørke vinduer av Sentralet. Hviler Nummer 5 allerede i hans sarkofag, nesten til de andre halv-døde? Ord kom tilbake til Hunt, som ble snakket i denne samtale ført med milisekunders forsinkelse. Hvordan han overbevist Czarny… Til hva virkelig? Dette alle har jo ingen mening…
Har de hentet ham allerede…?
– Herr Nicholas Hunt? Unnskyld meg, hvis jeg rører din privathet…
Han så rundt nervøs.
– Ronald Schatzu, ikke sant?
– Sannelig. Igjen jeg beklager…
Du har hva å beklage på, tenkte Nicholas. Om morgenen ringte til ham en gammel bekjent fra DARPA direktørs byrå, med advarsel, at noen Ronald Schatzu skulle gjøre ham onde, sendende raporter om omkastning av menneskekapital og bruk av Nicholas Teamets ansatte til private oppdrag. Noen andre i Nicholas’ sted sikkert skulle reagerte med panikk, straks kontrende. Nicholas selv, som har hatt lang erfaring med den, gjørde ingenting: dette skal vaske seg, slike ting alltid vasker seg, best å overse.
– Men vær så snill og slo seg ned og spare seg Etikett – han sa vennligst – jeg er i dag for trøtt.
– Å, ja, – nikket Schatzu sittende – jeg hørte om femte.
– Akkurat – sukket Hunt. Jeg tenker, om vi har ikke gjort feil fra begynnelsen.
Schatzu rask bestilte og slått av borden.
– Skal du ikke tenke om meg dårlig, hvis jeg spør om din mening om mine “Monadkriger”?
– Hvis ikke fjerde og hans hevnlyst, jeg skull ikke ha den høyeste mening.
– Tvilte du om nyttighet av lavere monader?
Hunt krympet seg.
– Jeg vet ikke selv. Vassone har foreslått oss alle. Du vet, de andre også fanget telepater, og vi hadde ikke informasjon om lekker på emne av analogiske eksperimenter i deres orbitale steder, også fra analyse av onadoatmosferiske bevegelsen ingen lignende kommer. Kanskje de beholdet dem på Jord, kanskje fra begynnelsen brukte dem til å temme de animalske. Den angrep på Vassone var en primitiv, brutal innbrudd. Men fjerde hadde ikke så mye tid og begrensede muligheter. Og forestille seg vennligst noen telepater sammen brukende deres talent til å trene en monad… Dette er selv et par måneder. Neuromonader skulle være en større makt uten ligning, jeg nekter ikke – jo, men akkurat… Å, det er her.

~ by angrydrake on 03/04/2014.

Leave a Reply

 
