Black Oceans, part 121

This is a post in the ongoing project to translate Czarne Oceany from Polish to Norwegian.

Løgner, tilfeldige og overleggende kom tilbake til henne, første de mot Hunt. De skal finne meg Gud, sa jeg, og Nicholas bare løftet øyebri. De skal finne meg Gud – fordi det hørte ut pen, så bombastisk, pompøst, utfordring kastet til vitenskapet, utfordring kastet til konvensjon – han kunne ikke reagere forskjellig, brytende ikke NEti. Men jeg hadde ikke Gud på sinnet, fordi det aldri var Gud, ikon av histori, stein av religion ikke for meg. Når de begynte eschatologiske digresjoner, gikk jeg bort, kjedelig: ufalsifiserbar tull, sak av utvald av vise til voksne, psykisk tvangstrøye. (“Og hva med Gud? – Gud ble uskadeligjørt på grunn av sinnssykdom.” “På hvilken måte en allmektig enhet kan være samtidig god i forståelse av noenhvert av moraliteter?”). Og alle disse reservasjoner blir fortsatt i makt, jeg skal ikke falle min egen logikk – men nå kjenner jeg også Gud av stille, den synspunkt for ei jente med rød hår, som observerte gjennom timene kveldssjø, hørte støy av bølgene, samtidig når rasende bestemor skrekk på faren fra vindue på etasjen, og onkel Sean, fullt til døde, slippet og kryppet tilbake på rustet verandasvingen, utrettelig, der og bak, så rytmisk som slående til sand sjøen; og den Gud av haviske bølger, Gud av mørke himmel, kaldt vind, enslighet på hvite sanddyner – plaget henne, barne av håpløshet, med slik overveldende kreft, at hun rett kunne ikke ikke tro på den, selv hun prøvde, uten pause prøvde. Men han ble ikke mulig til å rense. Da og nå – Anna Melton-Kinsler. Jeg er troende ateist. Som barnedreper er jeg klokere enn dame doktor: ingen skal aldri finne meg Gud.

~ by angrydrake on 27/02/2014.

Leave a Reply

 
