Black Oceans, part 110

This is a post in the ongoing project to translate Czarne Oceany from Polish to Norwegian.

Nicholas uten vilje så i øyne hennes.
– Snakker vi her om masselig, ritualske mord?
Vassone nikket.
– Der er presedenser i historie. Tror du, hvorfra kom hekatombetradisjon for å temme guder?
– Guder? Guder? Går vi ikke med det i… Et øyeblikk… Du sa meg da: “De skal finne meg Gud”. Hva er det alle…
– Og kommende tilbake til “trinn høyere” – Marina avbrutt ham – kan jeg si følgende: Det eksisterer noen lovlig antagelser. La oss ta saken av bare intelligens. I standard IQ tester bruker man for å måle sinnmuligheter av den undersøkende tester for analogier, simultan n-elementarisk operasjoner: A er til B slik som C til D, E eller F. Som maksimum for Homo sapiens som et art gjenkjenner man rundt dusin elementer, oppmerksom til avvik i fall av spesielt eksentrisk skulpturert. Jeg mener her tallet aw såkalt “informasjonsporsjoner”, som du kan simultan operere på. I tiden av tastaturtelefoner brukte man forskjellige metoder av deling av lange telefonnummerer for å gjøre det mulig for å holde dem i sinns “operasjonsfelt”. Det er enklere å huske “sytten tolv tre hundre to” enn “en syv en to tre null to”; jeg vet det, fordi jeg fortsatt lærer seg nummerer til minne, det var noen ganger veldig nyttig, jeg anbefaler deg det også. Mulighet til å arbeide på disse mangeelementers grupper kaller vi akkurat intelligens. Neuromonader – jeg tror ikke, at det eksisterer noe høyere grense av antall av disse elementer. Det er i sjenerelt ikke intelligens til å beholde i våre skalaer, med samme suksess kan du veie kampesteiner med en apoterarisk skala. Med denne aspekten er koblet også mulighet til å tenke med “overmetaforer”, det betyr metaforer bygger av metaforer, fordi…

~ by angrydrake on 11/02/2014.

Leave a Reply

 
