Black Oceans, part 97

This is a post in the ongoing project to translate Czarne Oceany from Polish to Norwegian.

– Men det er ikke om hjelpeløshet eller umodenhet. Noe hundre selskaper på ny-yorks – disse er selskaper kontrollerte av tenåring finanshaier. Og i noe delstater man selger inkuber for fjortenårig.
– Min sønn har sytten år.
– Unnskyld. Jeg mener ikke det.
– Ingen årsak. Jeg vet.
– Hva snakket vi om?
– Om mennesker med vitenskaplige titler.
– Sannhet. Krasnow… Men nei. Jeg ville spørre deg. I «De Aunche» du har ikke svaret meg. Hvis det er ikke dette karakteristisk for fattige innvandrer determinasjon i mål av vise seg – da hva? Bare si ikke at jeg grunner: åtti prosent av doktorgradsstudenter i våre høyskoler er i første eller andre generasjon bosettere fra sør. Så hvordan presis ser ut denne sannelig «besettelse»? Mhm?
– Å, hvis jeg skulle vet det! Det er slik noe… Hvor mange ganger tar vi bevisst, gjennomtenkt avgjørelser for forme av våre framtids liv? På fingrer av en hånd kan man tale. Noen tar dem ikke hele tatt, det svømmer selv, med kreft av treghet; ved sannhet de fleste. Det er ikke forskjellig med meg. Ønsket jeg å bli kognilingvistikks doktor? Selvfølgelig ikke. Alle fra stolthet og megalomani. Allerede som et barn ville jeg imponere til alle rundt.

~ by angrydrake on 09/10/2013.

Leave a Reply

 
