Black Oceans, part 65

This is a post in the ongoing project to translate Czarne Oceany from Polish to Norwegian. That’s one fucking long paragraph.

Vassone settet på balkongen av sin hotelapparatmant og leste Czarnys dagbok.
Jeg husker ikke presis de første ord. Hun ringet feil. Slik hun begynte å forklare: unnskyld, feil nummer. Jeg var akkurat ved teleskopet, hennes lyd knurret til meg i rytmen av pulsarblitz. – Ingen årsak – jeg sa til ringen – men med hvilken mirakel kunne du gjøre feil? – Fordi jeg ringe fra en gammel, platelig apparat av min bestemor, jeg vet ikke hvordan å bruke det, jeg måtte ringe feil. – Da jeg spørre om bestemora, og hun sa meg en morsom historie av en gammel kvinne som har en onde nabo, hvem har en hund, som bjeffer veldig høy og bestemor kunne ikke sove. Man kan høre i jentes lyd noen distraksjon, tristhet kjørt av med ord – sikkert hun ville bable slik til noen hun ringet til. – Hva skjedd? – jeg spørre. – Åh, ser du, hun døder. – Jeg beklager – mumler jeg. – Døder, døder og døder – eksploderer jente – jeg er her allerede tredje uke, jeg kan ikke tåle det! – Aha, og du bestemte å spille teleconfession? – Hva er det? – Har du hørt ikke? Det er den følgende trinn i evolusjon av party-phones: hvis du vil snakke med noen anonymt, og du har ikke råd for en psykoanalytiker, du ringer til et firmas nummer, som tilkobler deg til en tilfeldig nummer. Du vet ikke andres nummer, og de din; hvis du vil, firma kan koble dere igjen. Dere kan være helt ærlig til hverandre, dere skal ikke møte seg, fordi, og her er den revolusjonær av satsingen, en turinger overvåker deres konversasjoner og skal forutse alle prøver for å gi identifiserende informasjon. Er det handler ikke bare om det: en unnskyld for å artikulere sine tenker! De er ikke konkretisert, før de er sa, og bare når du hører fra sin munn de ord beskrivende dine følelser, da bare du sannelig kjenner dem. Man kan har en unnskyld for en monolog. Teleconfessions gi det. Du snakker til luft, luft svarer. Ærlig har du hørt ikke? – Nei. Men jeg trenger noen slik. – Så, vær så snill og snakke, jeg har tid. – Jeg ordret data å måle teleskopet på skjold av Månen. I øre hvisket hennes pust. Jeg husker ikke presis alle disse ord, mine og hennes, dette sikkert var ikke slik, minne måtte falsere mye i mellomtiden – men generelt inntrykk blitt kanskje (kanskje!) sannelig. – Jeg er ikke sikkert, hva jeg skal si. – hun hvisket. – Er du frykt av døden? – Frykt? Hvilken døde, hennes? – Nei, døde i generelt. – Det mener: min? Nei. Døde som et fenomen. At noen slik er mulig. Geist gikk ut fra kroppen, et sove med ingen ende, et tap av bevissthet med bevissthet av ingen mulighet for å komme tilbake. Et kort se for å farvel med hele verden. Og etterpå allerede bare kjøtt og beiner og blod, og det har bare ditt navn, det er ingens far, ingens brør. Hjerne – et haug av nevroner. Mørkhet, stille, med ingen følelser, flere noen mistet ekkoer av pinne, side kortslutting – og ende, entropi. – Du snakker, som du har en gang død. – Ah, men det er sant, det er sant. – Du spøker. – Ikke. Vet du, hva mener det for å høre andres tenker? Det mener ikke: å høre mumlende i deres hoder ord. Ikke mener: se deres minner som på skjerm. Det mener: være dem. Hvis du føler kaldt – da du er i noen mening den frysende i snøhaug drukket. Hvem andre definere dere, hvis ikke psykiske og fysiske inntrykk? Og også døde. – Vent-vent… du sier, at du er den, vel, telepat? – Mellom telefonen jeg kan være den, som du vil meg å være. – Men du snakket seriøst! – Ee, jeg luret deg. – Hva i helvete, ikke vær dum! Si meg nå ærlig: er det sannhet? Kan du høre meg? Hallo? Er det sannhet? Jeg spøker ikke og vil ikke, at du spøke. – Men hva gir deg min ord, hvis jeg er bare et ord i håndsettet, jeg finner ikke, jeg kan gi deg noe ligger. – Ja. Men akkurat fordi, at du er et lyd i håndsettet… Du kan la seg det. Jeg vil vite. – I noen slag jeg har lykkes å trekke ditt oppmerksomhet fra døende bestemor, ikke sant? – For Guds kjærlighet, si til meg: er det sannhet? – Ja. – og jeg kobler av.

~ by angrydrake on 06/07/2013.

Leave a Reply

 
