Black Oceans, part 62

This is a post in the ongoing project to translate Czarne Oceany from Polish to Norwegian.

– Jeg må nå si farvel. Unnskyld, at jeg forlate deg, men…
– Jeg forstår, jeg forstår.
– En gang til, i navn av min klient og min egen, jeg vil å sikre deg, at proposisjon er helt ikke bindende og du kan svare ikke hvis du vil.
– Ja, ja, jeg forstår.
– Hvis du har fått min handling som en slag av vektlegging, firma er klar til å betale deg en vanlig kompensasjon.
– Ja, jeg vet.
Utvekslende formler, de oppnådd doren og sa farvel rask. Green gikk ut, Hunt slått av nettet.
Han kom tilbake til salongen, tok uspist eple og, rivende med tanner dets fruktkjøtt, åpent denne konvolutt forlat av Green. På arken var skrevet: “Marina Vassone”.
Han lo og kallet nummeret av sin giftekniv.
– Opphevet – sa han. – Jeg var forsinket.
Hunt sa til seg selv, at han liker ikke disse ritualer – kanskje ingen liket dem, selv de lært fra liten – men det var ikke en sake av like, men økonomisk nødvendighet: han har ikke råd til å ignorere dem. I alle fall ingen har råd til dette, unntatt de som har ingen å tape. Ny Etikett, som en savoir-vivre av alle tider, gjeldet mest av elitene. Og i dette era – hva også gjorde ikke i det hele tatt eksepsjonell – eliter var definert gjennom stan av sine bankens konti.
Det var ingen støvende lovgivning, plutselige revolusjoner, særlige bestemmelser, ingen slik Nicholas husket. Det gikk med gradvis approksimasjoner, stille kumulasjon av domstolens presedenser og juridisk tilpassede. Hundre og femti år siden – hva ville tenke for å saksøke ei kvinne for at hun smilte til en passende mann på veien? Han sett på filmer fra dette era, så han hadde en sammenligning (men han visst, at kunst alltid ekstremaliserer). Det var helt ikke dette sfære, område av loven begynnte noen kilometer bort. Men ettersom at sin konkurrenter mistet betydning, det tatt over tomme områder. Hvis du vet ikke angre regler og tror ikke på andre vaner, du skal tro på mine, sier Themis, som er blind og for å se noen, hun må palpate rundt med sine tunge, klønete fingrer.

~ by angrydrake on 03/07/2013.

Leave a comment