Black Oceans, part 54

This is a post in the ongoing project to translate Czarne Oceany from Polish to Norwegian.

Og hva da ville si Czarny om disse eleganse argumenter av doktor Vassone? Ville han være enig med hun? At han hadde en vanskelig barndom og at han er ikke liksom andre mennesker? Veldig stor oppdagelse; selvfølgelig, at jeg er ikke liksom andre, jeg er ikke liksom mennesker.
Og hva kan jeg si om min egen psykisk utvikling? Hva har jeg arvet? Bare svarte, tykk, fett, stinket svarte.
Far reiset tilbake til USA, før jeg sluttet to år. Jeg vet, fordi jeg spesielt sjekket, etter de ringet meg med dette falskt opplysning om hans ulykke. Så jeg hadde ikke to år; jeg lagret ikke hans bilder fra ute: ingen ansiktstrekker, eller tone i stemmen, eller kroppfasong. Hva overlevde – svarte, fordi det er evige, uforgjengelig, ikke viskes ut. Når han gikk til skole i Chicago, han prøvde å rap hans søster, men det ikke fungerte ut, etterpå han slag henne, for å hun klage ikke, han slå utt to tenner, melke. Flekken svømte ut i han alltid til overflater gjennom erindring av dette første impotens, mer fryktelige med flyttende år. Kvinner må stønn høyt for ham og aldri, aldri se ham i øyne. Mor hatet disse natter, mørke, stille, når han kjempet med det i gal kjærlighet, slik man kjemper med en hund, hvem vil ikke gjennomgå til påkjenningene av bånd og munnkurv. Hans hete hendene, pust som en stønn av døende. Hans fortvilelse, hennes forakt. Og jeg hadde ikke to år.
Svarte, svarte, svarte dekker alle. Mor. Bein av bein? Dollar av dollar. Han kom og stå ved inkuben, han stod slik hele minutter, i immobilitet. Jeg inne: mørke bunt av korte lemmer, stor hode, spiral av kunstige navlestreng. Slå av strøm. Slag med stol. Kaste ned til gulv. Jeg vil ikke, jeg vil ikke, jeg vil ikke. Dette var en dum, håpløst dum ide, han skal gå uansett, jeg skal være med ingen penger, og med dette på skuldrene. Gud, hvor er disse tider, når man kunne fange en rike mann med en barn! Nå de der er alt sterile. Og hvordan skal du svetter, hvordan ydmyker, før han skal underskrive avtalen! Og etterpå han skal uansett flykte. Og til hva er dette for meg? Slå av, knuse det; du er ikke uskulpturert, så jeg skal ikke miste. Må djevler ta deg, du jævla parasitter. Selvfølgelig hun visst, at hun skal ikke gjøre noen slik – men hun forestillet seg. Hvordan jeg svømmer i mørke væsker på teppe. Svarte, svart, oversvømmer alle.

~ by angrydrake on 08/06/2013.

Leave a Reply

 
