Black Oceans, part 53

This is a post in the ongoing project to translate Czarne Oceany from Polish to Norwegian.

Tenk: boker. Dette er også en bare symbolsk fremstilling. Sjelden finner du beskrivelser av systemer av rynker på heltenes ansikter, nyanser av deres hud i lys av Måne, intonasjon av deres lyd, med hvilken de sier spørrende setninger, deklarative, maktpåliggende, i le, i sinne, irritasjon, fortvilelse. Likevel, puster deg ikke i dette plass i forestilling en svarte hullet, imaginære tomhet. Utvikling av ikoner skjer uten deltakelse av din vilje, styrer du ikke over utvalget av allokert dem detaljene, realisme grør med buet linje, selv du leser en historien om Hansel og Gretel. Kjenner du denne følelse – kjenner du denne følelse, når du ser på tilpasninger av din favoritt roman, lesende mange ganger før – kjenner du den refleks av avvisning, med hvilken reagere din minnes immunologi til fremmed, “utro” fysiognomier av heltene? Falsk, usannhet, substitusjon! – roper minne. Det var ikke så! Jeg husk! Noen ganger opposisjon tar på størrelse som trenger en skifte fra psykologi til sosiologi. Uendelig er nød av adaptere av klassikere. Hvilken der Kmicic av denne Olbrychski! De ville rive Hoffman i stykker. Og i dag – finnes den som, når han leser “Trilogi”, en andre ansiktet skal se under Babiniczsk lue?
Hvorfor skriver jeg dette alle? For å unnskyldning? Ved hvem? – ved min selv? Det er enkelte for å begrense seg til en skamløs uttalelse, med som jeg har begynt: jeg skal ligge. La oss kvitte seg med den hensikt. Jeg husker, som jeg husker, og jeg kan ikke hjelpe for det. Prosenten av objektiv sannhet i disse erindringer var i dag uansett ikke å etablere. Sikkert ikke høyeste, tatt i betraktning på min introvert natur, som spør meg om å analysere alle som skjer i fortiden – klik, klik, klik, klik, klik – og den andre utfolding etter hver gang av følgende tusende åpninger. Stod på denne byggeplass i ende noen kran?

~ by angrydrake on 07/06/2013.

Leave a Reply

 
