Black Oceans, part 49

This is a post in the ongoing project to translate Czarne Oceany from Polish to Norwegian. Almost forgot to post this. Been dealing with problems with the Windows partition.

Og i Czarnys dagbok – stjolet fra hans villa (med alle andre fikk der krystalminner, optiske og magnetiske disker og papir dokumenter) ved tre eks-medarbeidere av lokalt detektiv byrået, leiet for til dette jobb gjennom lang lenke av formidlene, hvem siste linken var helt uvisst til dem – i dette dagbok står, hva følgende:
Nå skal jeg ligge. Hvis jeg bare visste, til hvem. For en løgn må man ha ikke bare den som ligge, men også – først av alt – den som er ligget til. Og hvem ligger jeg til her? Seg selv? Hva mener det: ligger til seg? Uansett hvor mange etasjer jeg går ned i underbevissthet, jeg skal alltid stå foran utvalg av løgn som en unfrivillig feil (og så ikke en løgn) eller overlagt forfalskning (og hvis jeg planner det, det er ikke ukjent til me, selv det ikke later sannhet, så hvilke løgn er det?).
Men for hvem skriver jeg disse dagboker? Er der sannelig så stor forskjell mellom autobiografier av kjenter, forlaget mellomtiden sin liv og med overlag av forlaging skapet – og hemmelig skriver av husmore? Jeg vet, at jeg kan sammenligne: hver ligger. Ligger til leser forventet, potensielt, eller bare til forestilling av den leser, hvor ofte det er forestilling av seg selv i framtiden, lesende disse gamle skrivinger. Og i dette mening er det mulig for å ligge for seg selv, hvis det er oft nok, bred nok og om små tinger. I denne fall innledende minner er maktesløs til sekundær minne, en falsk erindring begynt med løgn av sin egne notater fra forsiden. Jeg kan selv husk, at jeg skrivet det ikke så ærlig, jeg kan huske forsett – men jeg kan ikke undergrave alt og skrevende ord skal i ende vinne.

~ by angrydrake on 04/06/2013.

Leave a Reply

 
